Què és la salut emocional?

La salut emocional (i, en general, la salut mental) és un concepte ampli relacionat amb la manera com ens sentim, pensem o actuem en el nostre dia a dia.

Una bona salut emocional implica un estat de benestar psicològic en què l’individu se sent bé, pot desenvolupar les seves capacitats, afrontar les situacions quotidianes d’estrès sense enfonsar-se, tenir relacions satisfactòries o treballar de forma eficient. Es relaciona, doncs, amb aspectes com estar motivat i tenir energia, seguretat i autoconfiança, o tranquil·litat i autocontrol, entre d’altres.

És, per tant, molt més que no patir una malaltia de salut mental (com una depressió, un trastorn d’angoixa, etc.) i ens ajuda a poder fer front de forma satisfactòria als reptes i també als daltabaixos diaris.

Factors que hi influeixen:

La nostra salut emocional pot veure’s afectada per molts factors, alguns dels quals la reforcen (anomenats factors protectors) i d’altres l’afecten de forma negativa (anomenats factors de risc). D’alguna manera, podríem dir que aquests factors ens farien més forts o més dèbils, respectivament, davant dels problemes o dificultats.

En termes generals, podem parlar de:

Factors de la persona: com les característiques psicològiques, l’estil de vida o també la predisposició genètica de la persona.
Factors relatius a les xarxes socials properes: com la família, els amics o la pròpia comunitat (en la seva capacitat d’oferir suport o fomentar la inclusió i la participació).
Factors de la pròpia societat: com la cultura o les polítiques públiques de treball, sanitat, etc.

Alguns factors protectors són, per exemple, el fet de tenir una xarxa social que doni suport o el fet de mantenir uns hàbits de vida saludables. Per altra banda, fer un consum irresponsable de drogues o viure en una societat amb una cultura que estigmatitza les persones amb problemes de salut mental són alguns exemples de factors de risc. És important tenir en compte que les persones tenen diferents sensibilitats davant dels factors de risc i protecció, i que aquests poden afectar més unes persones que altres.

Avui sabem que molts d’aquests factors es poden modificar aconseguint canvis positius i estables en el benestar psicològic de les persones.

Si bé alguns dels factors són externs a l’individu i requereixen accions conjuntes des de les comunitats o institucions, s’ha vist que cada persona també pot realitzar canvis per millorar el seu benestar, reduint l’exposició a alguns dels factors de risc i  incrementant el contacte amb els protectors. De fet, cada vegada tenim més evidència que els hàbits, comportaments i estils de vida de les persones poden tenir un efecte beneficiós en la salut emocional.

Consells per tenir-ne cura:

Tal com succeeix amb altres aspectes de la salut, com amb la cardiovascular o la respiratòria, la persona pot influir de forma positiva en la seva salut emocional i actuar per millorar-la tant com sigui possible.

És important tenir clar que no existeix una recepta única, ja que, com hem dit, cada persona té unes predisposicions particulars i també una situació personal i unes condicions de vida determinades.

Tanmateix, hi ha un nombre d’accions que són aplicables a la majoria de la gent de totes les edats, i s’engloben en el que anomenem hàbits saludables per al benestar emocional. Aquests inclouen aspectes com l’estil de vida, les relacions personals o les activitats que fem.

Sempre que sigui possible, és recomanable intentar complementar aquestes pautes generals amb una reflexió personal sobre les coses que considerem importants per al nostre benestar emocional i que potser hauríem de prioritzar més en el nostre dia a dia.

En termes generals, podem considerar com una bona recepta intentar augmentar el temps dedicat a accions que ja fem i sabem que milloren el nostre benestar (i també reduir allò que el perjudica) amb l’inici d’alguna activitat nova i motivadora. Aquesta combinació pot ser més fàcil de portar a terme que intentar incorporar un conjunt complert d’activitats noves o de canvis en els nostres hàbits.

• Mantenir-se físicament actiu
• Aprendre coses noves
• Cuidar les relacions personals
• Procurar-se un descans suficient
• Beure menys alcohol i vigilar el consum de drogues
• Mantenir una dieta saludable

Quan i com demanar ajuda:

Totes les persones poden sentir-se angoixades per algun problema o incapaces de continuar amb les rutines i obligacions prèvies en algun moment determinat. Amb freqüència aquests sentiments són transitoris i es poden superar amb els recursos propis o l’ajuda de familiars o amics que ofereixen suport emocional, ajuda pràctica per resoldre un problema o simplement escolten en aquestes situacions difícils.

Tanmateix, no sempre el malestar és transitori i aquesta ajuda pot resultar insuficient. En aquests casos és recomanable consultar professionals que puguin donar un assessorament més específic per resoldre la situació al més aviat possible i amb el menor patiment possible per a la persona.

És recomanable consultar el metge o metgessa de capçalera o un servei mèdic especialitzat si teniu sentiments, pensaments o un nivell d’ansietat que us dificulten continuar amb les vostres responsabilitats i rutines, relacionar-vos amb la resta o descansar de forma adequada, durant més de dues setmanes consecutives.

Si els canvis són de molta intensitat o sobtats, podria ser recomanable una consulta abans d’aquest temps. Si teniu pensaments de suïcidi demaneu ajuda al més aviat possible.

Recordeu que demanar ajuda quan la necessitem és una de les formes més importants de tenir cura de la nostra salut emocional. No sempre és fàcil decidir-se a demanar ajuda, però penseu que els problemes de salut emocional són molt freqüents (una de cada quatre persones a Catalunya els presentarà al llarg de la seva vida, i els símptomes emocionals són unes de les causes de consulta més freqüents a l’atenció primària). Els metges i metgesses estan molt acostumats a oferir aquest tipus d’ajuda i tenen el coneixement necessari per fer-ho.

1

Quant a capramblaferranics

Horari laborables: · CAP Rambla de Ferran 8:00 - 20:00 (Per a pacients del centre) . Horari estiu: 8:00-17:00h En horari en que el CAP resta tancat, l'atenció sanitària es dona a CUAP (Urgències AP) Avinguda de Prat de la Riba, 56 (Caps de setmana, nits i festius). Obert 24h per pacients de tots els centres. Aquí hi podreu trobar informació, novetats i altres curiositats interessants que succeeixin al CAP Rambla Ferran i que afectin als usuaris del mateix o a tothom disposat a interaccionar amb el centre.
Aquesta entrada s'ha publicat en Notícies, Sanitàries i etiquetada amb , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s