El desplegament de la història clínica electrònica millora la qualitat assistencial, la seguretat del pacient i la comunicació

L’adopció de la història clínica electrònica (HCE) pels metges d’Atenció Primària de Canadà s’ha doblat entre 2006 i 2012, passant d’un 23% d’ús al 56%. En concret, en un període de sis anys, el sistema de salut públic ha obtingut uns beneficis de 1.300 milions de dòlars canadencs (984 milions d’euros), tal i com assenyala un estudi independent encarregat per Canada Health Infoway, organització vinculada al govern que impulsa el desenvolupament de projectes TIC al sector sanitari del país nord-americà. L’informe identifica raons de pes per continuar amb el desplegament de la HCE i treballar per estendre el seu ús a tot Canadà.

Tot i que s’ha doblat la taxa d’adopció de la història clínica electrònica a l’Atenció Primària en els darrers sis anys, Canadà es troba encara per darrere d’altres països. Per exemple,al voltant del 90% dels metges de família d’Austràlia, Nova Zelanda, Regne Unit o Holanda usen la HCE en les seves rutines de treball. De fet, el desplegament d’aquests registres electrònics no és el mateix a tots les províncies canadenques i, fins ara,han obtingut majors beneficis les regions amb programes d’adopció més ben definits.

En aquest context, Canada Health Infoway s’ha proposat estudiar el potencial de la HCE i la manera en què s’estan aconseguint beneficis. El resultat final ha estat un estudi independent fruit de la revisió de 250 articles de recerca d’arreu del món i de dades d’estudis i enquestes recents realitzades al ciutadans canadencs. El treball ha identificat aquests beneficis actuals i emergents de la implementació de la HCE al país:
 
1.  Més eficiència en el flux de treball sanitari, ja que el temps s’ha redistribuït. El personal ha guanyat capacitat per dedicar-lo a altres tasques de valor afegit i ha canviat la naturalesa de les tasques dels metges:
– S’ha reduït, i fins i tot s’ha eliminat, la tasca de quadrar els horaris dels professionals sanitaris.
– S’ha millorat la gestió de tests de laboratori i de proves diagnòstiques.
– Fa més fàcil la concertació de cites per als pacients.
– Ha incidit positivament en la facturació.
2.  Més estalvi al sistema de salut, degut a la reducció del número de proves duplicades i a la previsió d’errors de medicació gràcies a les noves funcionalitats.
3.  Millors resultats de salut i més seguretat del pacient, gràcies a l’atenció preventiva i a la gestió de les malalties cròniques mitjançant l’ús avançat de la HCE.
4. Millora de la interacció i de la comunicació. D’una banda, la HCE possibilita un entorn de col·laboració entre equips interprofessionals i permet disposar d’informació en temps real per tal que les decisions es puguin prendre abans. De l’altra, a Canadà s’han obert noves vies de comunicació entre pacient i metge sense que sigui necessari la concertació d’una cita, i alhora es promou l’alfabetització en salut de la ciutadania.
Amb la demostració de beneficis tangibles de l’ús de la història clínica electrònica, Canada Health Infoway ha publicat una sèrie de recomanacions que, junt amb el compromís i la implicació cada vegada més important dels metges, han de permetre que els pacients, els professionals de la salut i el sistema sanitari en conjunt treguin profit de l’adopció de la HCE:
1. Cal continuar expandint l’adopció de la Història Clínica Electrònica (HCE) i seguir amb els esforços per arribar a la maduresa d’ús d’aquesta eina TIC i per identificar  els seus beneficis, promovent la inversió contínua.

2. S’ha de donar suport al lideratge en la gestió del canvi i a les millors pràctiques basades en l’evidència que reflecteixin les necessitats i les prioritats actuals dels professionals de la salut. Tot i que existeixen programes que donen suport als metges en l’adopció inicial de la HCE, també resulta essencial el lideratge fort, el suport i la formació contínua per tal de promoure l’ús avançat de la HCE al sistema sanitari.

3. És necessari seguir millorant l’accessibilitat i el flux d’informació des de i cap a la HCE, mitjançant una millor connectivitat i interoperabilitat del sistema. La connexió amb altres sistemes i bases de dades alienes a l’Atenció Primària ha de permetre el contínuum assistencial.

4. És el moment de començar a introduir un enfocament en els mètodes de treball que respecti la privacitat en la gestió de les dades de salut dels ciutadansen l’ús de la Història Clínica Electrònica.

5. Cal concentrar els esforços en àrees de recerca prioritàries per fer una estimació dels beneficis actuals i emergents de l’ús optimitzat de la HCE i com es tradueixen en els resultats de salut. Aquestes són algunes de les línies d’investigació futures proposades:

– Les oportunitats en el desenvolupament de la infraestructura de la HCE que han de permetre avançar amb la implicació del pacient i l’atenció centrada en el pacient.
– La capacitat de la història clínica electrònica per ser utilitzada com a font de dades per a la recerca i avaluació.
– L’impacte de la HCE en la transformació de l’Atenció Primària.
– Els agents que han de permetre arribar a la maduresa d’ús de la HCE (la relació amb els proveïdors de la HCE, la connectivitat, la formació i el suport als professionals de la salut, el model de remuneració, etc.).
Font: Fundació TicSalut
Advertisements

Quant a capramblaferranics

Horari laborables: · CAP Rambla de Ferran 8:00 - 20:00 (Per a pacients del centre) . Horari estiu: 8:00-17:00h En horari en que el CAP resta tancat, l'atenció sanitària es dona a CUAP (Urgències AP) Avinguda de Prat de la Riba, 56 (Caps de setmana, nits i festius). Obert 24h per pacients de tots els centres. Aquí hi podreu trobar informació, novetats i altres curiositats interessants que succeeixin al CAP Rambla Ferran i que afectin als usuaris del mateix o a tothom disposat a interaccionar amb el centre.
Aquesta entrada s'ha publicat en Notícies i etiquetada amb , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s