Joan Cornet: “La salut mòbil és un repte assistencial, tecnològic i per a la innovació”

Prop del 85% de la població mundial disposa de cobertura wireless,segons un informe de la OMS i, de fet, la penetració de les xarxes de telefonia mòbil als països de rendes més baixes ja sobrepassa a la d’altres infraestructures. “El potencial que té la comunicació mòbil per transformar l’assistència sanitària i la intervenció clínica és enorme”, assegura Joan Cornet, director del Centre de Competència mHealth de la Mobile World Capital Barcelona i patró d’afers internacionals i estratègic mHealth de la Fundació TicSalut. En el número del mes d’abril de la revista “I+S”, editada per la Societat Espanyola d’Informàtica i Salut (SEIS), Cornet signa un article en què reflexiona sobre l’mHealth i la irrupció de les TIC a l’àmbit de la salut.

Avui dia no existeix una definició formal o estàndard de salut mòbil (mobile healtho mHealth), un dels components de l’eSalut o eHealth. No obstant això, l’Observatori Global de Salut Electrònica de la OMS la defineix com les pràctiques de medicina i de salut pública que compten amb suport de dispositius mòbils (telèfons mòbils, tauletes, receptors sense fils i dispositius de monitoratge de pacients i aplicacions). L’ús creix de forma exponencial arreu del món, de forma notable als països en desenvolupament, i paral·lelament emergeix el concepte de salut mòbil, que possiblement tindrà major impacte en ciutadans-pacients-consumidors.El seguiment clínic de persones amb malalties cròniques és un dels camps en què més s’està treballant en salut mòbil en l’actualitat, exposa el president executiu de la Fundació TicSalut. En concret, les TIC es poden fer servir per a la majoria d’aquestes afeccions com, per exemple, la diabetes, la MPOC o la insuficiència cardíaca. Alhora, s’estan desenvolupant tota una sèrie de serveis de “wellness” (benestar), que es dirigeixen a promoure la prevenció en salut.

Ara bé, reduir el concepte de salut mòbil a l’ús de les aplicacions de salut, apunta Joan Cornet, és un error. El potencial de les TIC en salut mòbil resideix en la capacitat de comunicar i monitorar els pacients allí on siguin i cal anar més enllà de telèfons mòbils i tauletes. De fet, l’mHealth inclou totes les tecnologies de monitoratge i seguiment, així com els serveis de recepció de dades clíniques. D’altra banda, la salut mòbil no és només una nova tecnologia: “és un nou concepte de pràctica clínica que comporta una sèrie de canvis importants en els processos clínics i de gestió de recursos, en especial en el tractament i la prevenció de la cronicitat”.

La viabilitat i la conveniència d’augmentar els serveis d’mHealth plantegen alguns reptes importants per a professionals sanitaris, responsables polítics, hospitals i pacients. Un d’ells és la provisió de serveis de salut 24/7 mitjançant aquests dispositius sense fils. Tanmateix cal tenir en compte el problema de privacitat que suposa que els pacients transmetin informació personal a través de canals oberts, una de les qüestions més importants i complicades a les que proveïdors de salut han de fer front.

En el cas de Catalunya, el Departament de Salut ha optat per prioritzar la implementació d’aquestes noves tecnologies, en especial en la posada en marxa delPla de Salut 2011-2015, i en el disseny i la implementació del Pla de Prevenció i Tractament de la Cronicitat (PPAC). A més, un dels elements clau és la Mobile World Capital Barcelona i la creació del Centre de Competència dedicat a la salut mòbil, amb una visió local/global, que compta amb el suport de la Fundació TicSalut.

El repte, tal i com sosté Joan Cornet, és ara “facilitar al ciutadà un millor seguiment i monitoratge de la seva salut o malaltia, i facilitar alhora la tasca dels clínics amb noves tecnologies i processos innovadors”.


Referència bibliogràfica

Cornet, J. La Salud Móvil: un Reto Asistencial, Tecnológico y para la Innovación. Revista I+S, Sociedad Española de Informática y Salud, núm. 98, pàg. 39-41, abril de 2013 [accés: 3 de juny de 2013]. Disponible a: http://www.seis.es…

Font: flashTICSalut.
Advertisements

Quant a capramblaferranics

Horari laborables: · CAP Rambla de Ferran 8:00 - 20:00 (Per a pacients del centre) . Horari estiu: 8:00-17:00h En horari en que el CAP resta tancat, l'atenció sanitària es dona a CUAP (Urgències AP) Avinguda de Prat de la Riba, 56 (Caps de setmana, nits i festius). Obert 24h per pacients de tots els centres. Aquí hi podreu trobar informació, novetats i altres curiositats interessants que succeeixin al CAP Rambla Ferran i que afectin als usuaris del mateix o a tothom disposat a interaccionar amb el centre.
Aquesta entrada s'ha publicat en Notícies i etiquetada amb , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s